Wszyscy moi znajomi mają Facebook’a i Instagrama, nawet moja mama – no może poza kilkoma wyjątkami :). Ich zalety są wszystkim doskonale znane, ale wciąż często słyszę pytanie – strona internetowa czy fanpage? Czy warto więc w dzisiejszych czasach tworzyć stronę internetową i płacić za jej utrzymanie? Zalet jest więcej niż kilka, ale zanim do nich przejdziemy spójrzmy jeszcze raz na to co oferują nam social media

  • Są za darmo – nie płacimy nic za ich utrzymanie
  • Łatwiej zdobyć odbiorców – w końcu wszyscy obserwujący widzą nasze aktualności na swojej tablicy
  • Proste narzędzia – często wydają się nam o wiele prostsze w obsłudze. W końcu mamy je na co dzień 🙂
  • Jasne i przejrzyste dane – wszystkie dane dotyczące zasięgu naszych kampanii są dla nas przejrzyste i łatwo dostępne

Więc gdzie ten haczyk?

W zależności od naszych potrzeb sam fanpage może nie być wystarczający. Oczywiście jest to świetny element na start zwłaszcza gdy nasz biznes jeszcze raczkuje, a my jesteśmy na etapie kreowania swojego wizerunku i pozyskiwaniu feedback’u. Nie powinna jednak być to nasza jedyna forma prezentowania się w sieci. Dlaczego?

Przede wszystkim strona należy do Ciebie, a fanpage do Facebooka. Spójrzmy na przypadek firmy Brand24, którego fanpage nagle zniknął. To od nas zależy czy i kiedy nasza strona jest dostępna. Ponadto możemy tam umieścić wiele dodatkowych informacji w dużo przyjaźniejszy sposób niż w przypadku fanpage. Dzięki temu możesz się wyróżnić na tle konkurencji i mieć pewność, że najważniejsze treści są zawsze widoczne dla Twojego potencjalnego klienta. Co więcej mamy większe możliwości jeśli chodzi o dodatkowe elementy takie jak sklep czy inne bajery. Na Facebooku również mamy do dyspozycji sklep i kalendarz umawiania usług, ale są to jedynie podstawowe dodatki. Nie mamy tam zarządzania stanem magazynowym, wysyłkami i całej reszty pomocnych narzędzi jakie mamy przy pełnoprawnym sklepie internetowym.

Walka o odbiorców

Strona internetowa jest praktycznie niezbędna do lejka sprzedażowego przede wszystkim ze względu na jej pozycjonowanie. Ma to znaczenie nie tylko dla Google, ale także dla Twojej reputacji. Wielu klientów będzie mogło Cię odnaleźć nie tylko po nazwie firmy, ale przede wszystkim po tym czym się zajmujesz. Szukając produktu w wyszukiwarce posługujemy się częściej jego bardziej ogólnym opisem niżeli konkretną marką. Ponadto moim zdaniem lepiej wygląda prosty link do strony internetowej niżeli dłuższy adres Facebooka. Dzięki Temu budujesz swoją pozycję, wzmacniasz wizerunek i zyskujesz nowych klientów. Z jakiegoś powodu tutaj trafiłeś 🙂

Niestety narzędzia social media są często ograniczone. Chociaż na pierwszy rzut oka narzędzia takie Google Analytics mogą nam się wydawać nieco skomplikowane, to da się je na szczęście wygodnie skonfigurować. Pozwoli nam to nie tylko na selekcję najważniejszych informacji, ale także na uzyskanie tych bardziej szczegółowych takich jak czas spędzony na poszczególnej treści. Dane tego typu możemy wykorzystać na lepsze targetowanie naszej treści.

Więc co lepsze – strona internetowa czy fanpage?

Warto zacząć od budowania wizerunku w social media zwłaszcza na początku działalności. Niemniej zarówno strona internetowa jak i fanpage to nieodłączne elementy marketingu sieciowego, dlatego powinniśmy zadbać o jedno i drugie.


Szymon Mojsak

Specjalista ds. marketingu