Trudno dzisiaj wyobrazić sobie życie bez internetu. Czegokolwiek nie chcielibyśmy się znaleźć, wystarczy wpisać kilka słów w wyszukiwarkę i mamy dostęp do szukanych informacji. Tak samo jest gdy szukamy prezentów na święta, atrakcyjnych hotelów na wakacje czy porad marketingowych (z jakiegoś powodu czytasz ten artykuł 🙂 ).

To wszystko sprawia, że reklama w wyszukiwarce to skuteczny sposób na promocję dla prawie każdego biznesu. Pokażę Ci się do tego zabrać i co powinieneś wiedzieć za nim zaczniesz. Do dzieła!

Co to jest reklama Google Adwords?

Google AdWords to system reklamowy firmy Google, który umożliwia wyświetlanie reklam w sieci wyszukiwania za pomocą linków sponsorowanych (wyszukiwarka Google) oraz reklam w sieci reklamowej (witryny, filmy, aplikacje). Dla nas to ważne dlatego że nasze wyniki wyświetlają się dzięki temu na pierwszych pozycjach strony.

Reklamy te opierają się na modelu PPC (ang. pay per click). Dzięki temu płacimy tylko wtedy gdy ktoś kliknie w naszą reklamę, a nie za samo wyświetlanie. Wyniki te są wyświetlane na podstawie słów kluczowych, wpisywanych przez użytkowników w wyszukiwarce. Warto więc wiedzieć, że system reklamowy AdWords działa na zasadzie aukcji, gdzie licytuje się koszt jednego kliknięcia.

Nie zawsze oferta z najwyższą stawką pojawi się na pierwszym miejscu, choć wysokość deklarowanej stawki jest istotna. System bierze pod uwagę inne czynniki, takie jak: jakość reklam i strony docelowej, progi rankingu reklamy (minimalna stawka wymagana do wyświetlenia reklamy na określonej pozycji), kryteria wyszukiwania (np. lokalizacja użytkownika, czas wyszukiwania) oraz oczekiwany wpływ rozszerzeń i innych formatów reklam.

Na tej podstawie wyliczany jest ranking reklamy, czyli wartość używana do określenia pozycji. To od niego zależy, w którym miejscu pojawi się Twoja reklama. 

Google Adwords vs SEO – co wybrać?

Hola hola, po kolei.

Przede wszystkim reklama w wyszukiwarce (PPC) i SEO są częścią SEM czyli marketingu w wyszukiwarce (ang. search engine marketing).

Obie te rzeczy mają części wspólne, ale to nie to samo 🙂 . 

SEO (ang. search engine optimization) to optymalizacja strony www pod kątem wyszukiwarki. Dzięki temu wujek Google wie o czym jest nasza strona i stara się w zależności od jej wyniku uplasować ją gdzieś w rankingu wyszukiwania. Mają na to wpływ nie tylko treści i słowa kluczowe, ale także prędkość strony i inne kwestie związane z kodem witryny.

Pozycjonowanie jest ważne dla nas ze względu na długofalowe działanie. Dzięki odpowiedniej optymalizacji strony jesteśmy w stanie pozyskiwać więcej osób organicznie za darmo, a kampania przestaje działać w momencie gdy z niej zrezygnujemy.

Jakie są więc zalety korzystania z Google AdWords?

  • dają szybki efekt - w momencie gdy włączymy reklamę, zaczynamy już zdobywać pierwszych odbiorców
  • efekty z reklam są mierzalne – możesz sprawdzić, które słowa kluczowe konwertują najlepiej i przeznaczyć budżet tylko na te reklamy, które są skuteczne.
  • trafienie do grupy docelowej – możesz zaprezentować biznes i ofertę osobom, które są zainteresowane tematem i trafić do swojej grupy docelowej.
  • prezentowanie biznesu w największej wyszukiwarce – 94,88% polskich internautów korzysta z Google (wg gs.statcounter.com – marzec 2018). Za pomocą reklam AdWords możesz pozyskiwać ruch z Google do witryny.
  • działanie lokalne i globalne – możesz targetować reklamę do osób, które szukają oferty w twoim mieście (np. lokalny fryzjer), jak i na drugim końcu świata (np. sklep internetowy).
  • łatwość edycji – możesz szybko reagować i kiedy reklama jest nieskuteczna po prostu ją wyłączyć lub poprawić.

Zanim zaczniesz reklamę, ustal cel kampanii

W momencie gdy będziesz wiedział po co chcesz włączyć kampanię Adwords, łatwiej będzie Ci przygotwać wszelkiego rodzaju materiały reklamowe takie jak treści, strona docelowa oraz słowa kluczowe, na które będziesz kierował swoją reklamę.

Aktualnie system Google ułatwia sprawę i już na samym początku tworzenia nowej kampanii proponuje 3 cele do wyboru. Są to:

  1. Sprzedaż – nastawienie na zwiększenie sprzedaży lub liczby konwersji online, w aplikacji, przez telefon lub w sklepie internetowym.
  2. Potencjalni klienci – nastawienie na zachęcanie klientów do wyrażenia zainteresowania produktami lub usługami poprzez subskrypcję newslettera albo podanie informacji kontaktowych.
  3. Ruch w wyszukiwarce – nastawienie na zachęcanie potencjalnych klientów do odwiedzenia Twojej witryny.


Rozwiń swój biznesPodgląd systemu Google Adwords z wybieraniem celu kampanii

Zadbaj o wybór słów kluczowych

Co to są słowa kluczowe? Krótko mówiąc są to treści, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę.

Zadbaj więc o szczegółowość słów kluczowych. Wyobraź sobie, że sprzedajesz opony. Czy zatem powinieneś pozycjonować się bezpośrednio na to słowo? Oczywiście, że nie. Jest oczywiście szansa, że przy dużym budżecie pojawisz się wyżej w wynikach wyszukiwania, ale szansa na zakup od Ciebie produktu jest niska. Pomyśl jak użytkownik - czy szuka opon do roweru czy do samochodu, jaka może być wielkość opony lub jej rodzaj. Tym sposobem dochodzisz do bardziej rozbudowanych słów kluczowych takich jak opony rowerowe do kolażówki. Uwierz, że dzięki temu klienci będą mogli trafić bezpośrednio na interesujący ich produkt, co za tym idzie zwiększy to Twoją konwersję.

Dostosuj stronę docelową

Miejsce gdzie trafia klient po kliknięciu w reklamę to inaczej strona docelowa. Jest ona bardzo ważna, bo wpływa nie tylko na wynik jakości, ale także na to czy użytkownik skorzysta z Twojej oferty. W zależności więc od celu Twojej kampanii, powinieneś zadbać o to by klient znalazł tam dokładnie to czego szuka.

Przede wszystkim o spójnej komunikacji. Jeśli klient kliknął w reklamę to liczy na to, że to czego szuka pojawi się na stronie docelowej.

Wyobraź sobie, że szukasz szkolenia z marketingu w Poznaniu. Zachęcony atrakcyjną ceną i nagłówkiem, klikasz w reklamę i zostajesz przekierowany na stronę główną firmy szkoleniowej. Zamiast tego konkretnego szkolenia znajdujesz jednak listę dziesiątek innych o różnej tematyce. Z racji tego, że ciężko odnaleźć Ci to, którego szukałeś rezygnujesz i wychodzisz ze strony. Tak samo działa klient.

Zadbaj o dobre teksty reklamowe

Co to jednak znaczy dobry tekst reklamowy? Przede wszystkim to taki, który zwraca uwagę i zachęca do działania. Jak go przygotować, żeby był skuteczny?

  • Pisz o korzyściach i stosuj liczby, informując o zniżce, darmowej dostawie, bonusach, ograniczonej czasowo ofercie, cenie, np. Darmowa dostawa od 99 zł, 10% rabatu na startresponsywna strona internetowa od 599 zł.
  • Odwołuj się do emocji – kreatywność tekstów reklam nie ma wpływu na pozycję wyświetlania, ale może być sposobem na przyciągnięcie uwagi odbiorcy, a tym samym zwiększenie CTR. Do tego celu możesz wykorzystać przekaz nacechowany emocjami np. najedzony pies to szczęśliwy pies
  • Wykorzystaj call to action, czyli wezwanie do działania, np. Sprawdź promocję!, Dowiedz się więcej!, Zapisz się!

Zanim rozpoczniesz kampanię, przygotuj wiele wersji reklamy – im więcej, tym lepiej. Niewielkie zmiany w tekście reklamy mogą mieć znaczny wpływ na współczynniki konwersji. Testując wiele odmian w tym samym czasie, możesz szybko określić, które wersje najlepiej konwertują. Możesz podzielić budżet reklamowy na mniejsze segmenty i przypisać budżety do każdej wersji reklamy. Struktura reklamy AdWords wymaga pisania tekstów krótkich, konkretnych i precyzyjnych.

Chciałbyś wiedzieć więcej?

Przygotowaliśmy dla Ciebie krótki słowniczek pojęć aby lepiej odnaleźć się w świecie Adwords. Mamy nadzieję, że ten krótki poradnik pomoże Ci zacząć swoją promocję w internecie. Jeśli masz jakieś pytania, napisz do nas wiadomość, a chętnie pomożemy Ci w przygotowaniu Twojej kampanii reklamowej.


Szymon Mojsak

Specjalista ds. marketingu