Chciałbyś aby Twoja firma była lepiej widoczna w sieci nie wydając przy tym ani złotówki? Zależy Ci na tym by zwiększyć ruch na swojej stronie internetowej bez skomplikowanej kampanii reklamowej? Poznaj wizytówki NAP.

Czym jest wizytówka NAP i co powinna zawierać?

NAP to wirtualna wizytówka firmy, której nazwa pochodzi od trzech angielskich słów – NameAddress, Phone. Zawiera ona podstawowe informacje na temat Twojej firmy. Dzięki niej klient nie tylko łatwo trafi na Twoją firmę, ale także dowie się o godzinach jej otwarcia, pozna numer telefonu i dowie się jak łatwo dojechać do siedziby. Warto więc zadbać o to, by była systematycznie aktualizowana – jej posiadanie może bowiem wpłynąć na pozycjonowanie lokalne firmy.

Dobra wizytówka NAP powinna zawierać:

  • adres firmowej strony WWW,
  • firmowe profile w social media,
  • nazwa firmy (najlepiej ze słowem kluczowym),
  • opis działalności firmy na rynku lokalnym,
  • informacja o usługach i produktach, które oferuje firma,
  • adres e-mail,
  • NIP,
  • REGON,
  • godziny otwarcia firmy.

Po dodaniu wizytówki, pamiętaj aby zapisać login i hasło do tych portali. Jeśli w przyszłości dane kontaktowe firmy zmienią się, będziesz mógł łatwo je zaktualizować, a nowi użytkownicy nie będą wprowadzeni w błąd.

Jak posiadanie wizytówki NAP wpływa na pozycjonowanie lokalne?

Wizytówka NAP ma bardzo duży wpływ na pozycjonowanie lokalne firmy w wynikach wyszukiwania. Są to działania, które mają na celu wypromowanie strony WWW tak by pojawiały się na wyższych pozycjach w lokalnych wynikach wyszukiwania.

Umieszczenie poprawnych NAP w różnych miejscach w sieci – np. na firmowej stronie WWW, w katalogach firm czy mediach społecznościowych – to świetny sposób na budowanie dobrej reputacji w oczach Google. Jeśli są one poprawne i w każdym miejscu takie same – twój firmowy profil w Google Moja Firma i strona internetowa mają szansę osiągnąć lepszą pozycję wśród lokalnych wyników wyszukiwania. Ważne jest więc aby dane w wizytówkach były spójne, inaczej Google teoretycznie może uznać twoją działalność za niewiarygodną i nie pokazać jej wysoko w wynikach wyszukiwania.

Aby wspomóc lokalne SEO twojej strony WWW, koniecznie dodaj jej adres do jak największej liczby wizytówek, najlepiej z opcją śledzenia dofollow. Weź jednak pod uwagę, że niektóre portale mogą wymagać opłaty za dodanie linka. Link z wizytówek NAP to bezpośrednia reklama firmy wśród zainteresowanych użytkowników, którzy szukają danych firmowych w tym miejscu oraz szansa na zdobycie wartościowego odnośnika, który podniesie pozycję w wynikach wyszukiwania.

Gdzie za darmo dodać wizytówkę NAP?

Zastanawiasz się, gdzie umieścić taką wizytówkę? Poniżej wypisałem kilka najpopularniejszych serwisów gdzie można umieścić własną wizytówkę NAP.

  • Targeo
  • PKT
  • Panorama firm
  • BiznesFinder
  • Oferteo
  • MisterWhat
  • Firmy.net
  • Lento
  • Gumtree
  • Gratka
  • TerazOtwarte

Musisz pamiętać, że Google bardzo przychylnie odnosi się do wizytówek i linków NAP, dzięki czemu strona firmowa, która ma w profilu linkowym takie odsyłacze jest o wiele wyżej rankowana, niż strona konkurencji, która nie posiada wizytówek NAP.


Szymon Mojsak
Specjalista ds. marketingu